Verminder gluten bevattend voedsel

Verminder gluten bevattend voedsel

Er zijn steeds meer aanwijzingen, dat onze voorouders geen granen aten, maar op een dieet van vlees, vis, groente en fruit leefden. Pas veel later werden granen in ons dieet toegevoegd en daarom denken vooraanstaande artsen, dat ons lichaam helemaal niet geschikt is voor gluten. Steeds meer mensen ontwikkelen immers een intolerantie voor gluten. Dit heeft dus niets met onze levensstijl te maken, het zit simpelweg in onze genen. Het is echter lastig om dit vast te stellen, omdat er veel verschillende symptomen zijn en deze ook nog eens variëren van mens tot mens. Deze symptomen kunnen onder andere zijn: • diarree • obstipatie • buikpijn • bloedarmoede • huiduitslag • abnormaal haarverlies • lactose-intolerantie • prikkelbare darm • mondzweren • verhoogde concentratie van leverenzymen • leverziekten van onbekende oorsprong • slechte opname van en tekort aan voedingsstoffen zoals foliumzuur, magnesium, ijzer, calcium en vetoplosbare vitamines Onderzoek heeft aangetoond, dat gluten intolerantie kan leiden tot vroegtijdige dood en een tal van chronische ziekten. Bronnen: jama & niddk. Artritis, auto-immuunziekten, kanker (met name aan de dunne darm, lymfeklieren en slokdarm), onvruchtbaarheid, neurologische symptomen, osteoporose en psoriasis (chronische auto-immuunziekte) behoren allemaal tot dit lijstje. glutenHet is dus verstandig om gluten volledig uit je dieet te schrappen. Eenvoudig is dit niet, aangezien je zo gewend bent om 2 keer per dag je boterham te eten en omdat gluten in bijna alle andere producten -waar je het niet van zou verwachten- voorkomen. Om je een idee te geven, gluten zitten onder andere in: kant en klare soepen, snoepgoed, vruchtendrankjes, sterke drank, pasta, vleeswaren, medicijnen en cosmetica. Vermijd dus zoveel mogelijk dit soort producten en vervang de gewone boterham door bijvoorbeeld boekweit- en/of quinoaproducten. Ook rijst, gierst, (zoete) aardappelen, linzen, kikkererwten en bonen bevatten geen gluten. Wees wel voorzichtig met de zogenaamde glutenvrije producten, die door supermarkten worden aangeboden, daar dit vaak weer bewerkte producten betreft. Houd het zo natuurlijk mogelijk!  
Reactie plaatsen