Kijk uit met vis

Kijk uit met vis

Voor veel mensen is vis een regelmatig onderdeel van hun dieet. Er zitten immers veel gezonde voedingsstoffen in. Er zitten echter ook veel gifstoffen in vis en dat is niet zo vreemd, gezien de staat van de zeeën en oceanen momenteel. Naast de vervuiling die al een eeuw lang plaats vindt, hebben we tegenwoordig ook te maken met diverse oil spills van de grote oliemaatschappijen en lekkende kernreactoren, zoals recent in Fukushima Japan. Daarnaast bevat vis tegenwoordig hoge concentraties dioxine en kwik. Laten we alleen al eens kwik onder loep nemen. visKwik is een extreem giftig metaal. Door menselijk handelen, vooral door de uitstoot van kolencentrales en het gebruik van vervuilende pesticides, komt kwik in de oceanen en binnenwateren terecht om daar – vooral in de vorm van het nog giftigere methylkwik – door vissen te worden opgenomen. De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) waarschuwt consumenten en noemt kwik in haar top tien van chemische stoffen die de volksgezondheid bedreigen. Vooral zwangere vrouwen en (ongeboren) kinderen lopen extra veel risico. Methylkwik kan onder meer neurologische schade veroorzaken aan het zenuwstelsel en de ontwikkeling van de hersenen bij foetussen verstoren. In de meeste vis, die bij de visboer te koop is, zit meer kwik dan de toegestane norm. De Europese Commissie is trouwens van plan deze normen aan te passen en de toegestane gehaltes te verhogen, voordelig voor de visindustrie, maar dus nadelig voor de gezondheid van de consument! In vis mag 0.5 – 1 mg/kg kwik zitten (in de VS ligt deze norm lager, daar mag maar 0.3 mg/ kg in vis zitten). Voorbeelden van enkele soorten, die veel worden gegeten met hun methylkwikgehaltes: ● In makreel kan wel 0.66 mg/kg methylkwik zitten. Voor 1 portie makreel van 150 gram betekent dit dat er 99 μg methylkwik in zit. ● In tonijn zit gemiddeld 0.675 mg/kg methylkwik. In 1 portie van 150 g zit dus al 101 μg methylkwik. ● In haring zit 0.04 mg/kg methylkwik. In 1 portie (150 g) zit 6 μg methylkwik. Dit voorbeeld geeft dus aan, dat zowel makreel als tonijn (toch 2 veel gegeten vissen) de norm al overschrijden. Je krijgt dus door het eten van vis, al snel te veel aan kwik binnen. Of dan de gezonde stoffen in vis hiertegen opwegen? Ons advies is om zo min mogelijk vis te eten, omdat de gezonde vetten, ook in andere producten te vinden zijn, zoals: olijfolie, avocado, lijnzaad, chia zaden, (wal)noten, biologische eieren en kokosvet.
Reactie plaatsen