Eet regelmatig bietjes

Eet regelmatig bietjes

Bietjes zijn een zeer oude, zelfs prehistorische groente, die in Noord - Afrika, Azië en Europa groeide. Aanvankelijk at men enkel de groene bladeren van de biet, pas in de tijd van het Romeinse rijk begon men de roodgekleurde wortel ervan, ook te eten. Rode bieten bevatten veel unieke voedingsstoffen en zijn daarom zeer gezond om te eten. Ze bevatten echter het hoogste suikergehalte van alle groenten en daardoor bevatten ze dus veel koolhydraten. Toch is het wel veilig om ze aantal keer per week te eten (geldt niet voor hun bladeren, die kan je eten zo vaak je wilt) en zoals gezegd, enorm gezond ook. bietjesBietjes bevatten veel vezels, een hoog gehalte immuun versterkende vitamine C en essentiële mineralen, zoals kalium (voor gezonde zenuwen en spieren), mangaan (goed voor botten, lever, nieren en pancreas). Daarnaast bevatten ze ook vitamine B11 of foliumzuur, wat het risico op aangeboren afwijking vermindert. Onderzoek heeft aangetoond, dat mensen die voor het sporten bietensap dronken, het langer vol hielden. Dit komt door nitraten die in bieten zitten, die in het lichaam worden omgezet in stikstofmonoxide. Het verlaagt het zuurstofverbruik bij lage inspanningen en tolereert hoge inspanningen makkelijker. Mensen die last hebben van een hoge bloeddruk, kan ik aanraden bietensap te drinken. Studies hebben aangetoond, dat het drinken ervan, de bloeddruk met 4 tot 5 punten kan verlagen en dat binnen enkele uren! Ook dit is waarschijnlijk te danken aan de nitraten in bieten. De stikstofmonoxide waarin het wordt omgezet, helpen de aderen te ontspannen en verwijden, waardoor de doorbloeding verbetert en de bloeddruk daalt. Bietjes zijn een unieke bron van betaïne, een voedingsstof die cellen, proteïnen en enzymen helpt beschermen. Daarnaast beschermt het organen, verbetert het vasculaire risicofactoren en helpt het een groot aantal chronische ziekten voorkomen. De betalainen in bieten helpen bij ontgifting (detox). Deze stof is namelijk in staat zich te binden met de moleculen van afvalstoffen om ze vervolgens af te voeren. Bieten staan daarom voornamelijk bekend voor het ontgiften van de lever en het bloed. Bieten zijn rijk aan krachtige antioxidanten (fytonutriënten) en de stof betacyaninen, waar de biet zijn donker rode kleur aan dankt. Onderzoek van de Howard universiteit in Washington heeft aangetoond, dat bieten-extract de vorming van tumoren bij borst- en prostaatkanker tegen gaat, wanneer toegevoegd in drinkwater. Hoewel de meeste mensen het blad van de biet vaak weggooien, niet wetende dat dit hetgezondste deel van de biet is. Ze bevatten behalve de belangrijke voedingsstoffen als eiwitten, fosfor, zink, vitamine B6, magnesium, kalium, koper en mangaan, ook aanzienlijke hoeveelheden vitamine A, vitamine C, calcium en ijzer. Ze bevatten zelfs meer ijzer dan spinazie! Ze helpen o.a. tegen osteoporose, Alzheimer en versterken het immuunsysteemdoor de productie van antilichamen en witte bloedcellen te stimuleren. Bieten bevatten de stof silica, die stimulerend is voor de productie van haar en nagels. Ook is het enorm goed voor de huid. Silica versterkt ook boten, pezen en bindweefsel.
Reactie plaatsen