Eet alkalisch voedsel

Eet alkalisch voedsel

Je kent waarschijnlijk de term “pH” waarde wel. Dat is de zuurtegraad. Jouw bloed heeft ook een pH waarde die tussen de 7,35 en 7,45 ligt. De verhouding tussen basische en zure stoffen bepaalt de pH waarde van jouw bloed. Alkalisch voedsel heeft een lage pH waarde, ze zijn dus minder “zuur”. Let op; je kunt dit niet altijd proeven. Veel groente en fruit hebben een alkalische werking, vlees en vis zijn verzurend. Hoe langer je groente kookt, hoe lager de alkalische werking is, dus roerbakken of rauwe producten eten is vaak gezonder. Dat betekent niet dat je alleen maar alkalisch voedsel moet eten, een balans van 75% alkalisch en 25% zuur is volgens experts de beste verhouding. De meeste mensen eten te weinig alkalische producten waardoor de pH waarde van het bloed niet meer in balans is. alkalisch voedselEnkele sterk aromatische groenten zijn zeer alkalisch waaronder knoflook, uien en asperges. Bij fruit zijn mango en papaja sterk alkalisch, maar ook fruit zoals citroen en grapefruit. Het heeft dus niets met smaak te maken. Granen en vlees zijn automatisch meer verzurend, maar voedingsmiddelen als quinoa, vis en wilde rijst zijn gezondere alternatieven voor spaghetti, varkensvlees en kaas, die zijn sterk verzurend. Je kunt ook beter voor amandelen kiezen dan voor bijvoorbeeld pinda’s. Onthoudt dat het gaat om een balans tussen basisch en zuur, je hoeft niet meteen 100% alkalisch te eten, probeer jouw voedingspatroon te verschuiven naar een meer alkalische leefstijl. In dit geval zitten vegetariërs vaak al goed, die eten meestal veel alkalische producten. Veder zijn enkele voorbeelden van alkalisch voedsel:
  • zoete aardappel
  • andijvie
  • artisjokken
  • asperge
  • bieten en bietenblad
  • bloemkool
  • broccoli
  • courgette
  • groene kool
  • komkommer
  • paardenbloembladeren
  • paprika
  • pompoen
  • radijs
  • rapen
  • rode kool
  • sjaloten
  • sla
  • sperziebonen
  • spinazie
  • spruitjes
  • uien
  • witlof
  • wortelen
Reactie plaatsen