Zorg voor voldoende slaap

Zorg voor voldoende slaap

Een goede nachtrust is belangrijk. Dat merk je al als je een keer slecht geslapen hebt. Je voelt je moe, hebt kringen onder je ogen en het maakt je stemming er niet beter op. Maar het belang van voldoende slaap gaat veel verder dan alleen het stimuleren van je stemming of verbannen van kringen onder de ogen. Voldoende slaap is een belangrijk onderdeel van een gezonde levensstijl. Zo kunnen de effecten van slecht slapen op langere termijn invloed hebben op je geheugen, je hart, je immuunsysteem, je gewicht en zelfs op je levensduur! Hoeveel slaap heeft een mens eigenlijk nodig? Dat verschilt nogal per leeftijd. Babies hebben ongeveer tussen de 14 en 17 uur slaap nodig, peuters tussen de 12 en 14 uur, kleuters tussen de 10 en 12 uur, schoolkinderen 10 a 11 uur, pubers 8 tot 10 uur en volwassenen 8 uur. Hier volgen enkele redenen waar om je zou moeten zorgen voor voldoende slaap:
  1. voldoende slaapVoldoende slaap is belangrijk voor het goed functioneren van je lichaam en geest. Het reguleert je lichaamstemperatuur en zorgt ervoor dat je zenuwstelsel naar behoren werkt.
  2. Slaapgebrek zorgt ervoor dat je prikkelbaar en ongeduldig bent.
  3. Volgens een studie van het Centrum voor Slaaponderzoek van de Loughborough Universiteit, heeft slaaptekort een (tijdelijke) invloed op je IQ.
  4. Een tekort aan slaap heeft een negatieve invloed op je concentratie, je geheugen, maar ook op het nemen van beslissingen.
  5. Slaaptekort heeft ook een negatieve invloed op de manier, waarop je lichaam voedsel verwerkt. Op de lange termijn kan dit zelfs tot onnodige extra kilo’s leiden.
  6. Onderzoek wijst uit dat het krijgen van voldoende slaap, invloed heeft op je levensduur – het heeft zelfs meer invloed dan gezonde eetgewoontes, genoeg bewegen en erfelijkheid.
  7. Slaapgebrek kan je immuunsysteem verzwakken, waardoor je meer vatbaar voor ziekte wordt.
  8. Vermoeidheid door slaapgebrek kan nervositeit en angstgevoelens opwekken.
  9. Tijdens de slaap worden huid- en haarcellen vernieuwd.
  10. Ernstig slaapgebrek vertraagt je reactievermogen.
Wil je echt een gezondere levensstijl hebben, dan is voldoende slaap daar zeker een onderdeel van!
Reactie plaatsen