Gebruik regelmatig MSM

Gebruik regelmatig MSM

MSM (methylsulfonylmethaan) is een organische zwavelverbinding die van nature in plant, dier en mens wordt aangetroffen. Als voedingssupplement is het vooral populair geworden als pijnstiller en ondersteunend middel bij aandoeningen van het bewegingsapparaat zoals osteoartritis (artrose), (reumatoïde) artritis, spierkramp, spierpijn, (sport) blessures, RSI (repetitive strain injuries), fibromyalgie, tendinitis, bursitis, carpaaltunnelsyndroom en lage rugpijn.Daarnaast is MSM met succes toegepast bij allergieën (hooikoorts, astma), auto-immuunziekten (myastenia gravis, systemische lupus erythematodes), emfyseem, interstitiële cystitis en systemische sclerose. Zwavel speelt een belangrijke rol in de omzetting van enzymen, aminozuren, hormonen en eiwitten. MSM is de biologisch beschikbare vorm van zwavel. Het is bijvoorbeeld het belangrijkste component van het eiwit collageen, welke verantwoordelijk is voor ons bindweefsel (stevige huid) en kraakbeen. Hoe ouder je wordt, hoe minder MSM en zwavel je in je lichaam hebt. Het gevolg hiervan kan zijn, dat bepaalde lichaamsprocessen, waarbij zwavel betrokken is, minder goed gaan functioneren. Zwavel zorgt onder andere voor:
  •  een ontstekingsremmende werking
  • het gezond houden van nagels, huid en haren
  • dat de lever gal goed afscheidt
  • een verbetering van de geestelijke functies
  • het voorkomen van artritis
  • een laxerende werking, doordat het water absorbeert in de darmen
Zonder de juiste hoeveelheid MSM in ons systeem kunnen we geen optimaal gezonde cellen produceren. Het is dus belangrijk, dat dit op peil gehouden wordt. Je kunt dit doen door voldoende zwavelhoudend voedsel te eten, zoals kool, vis, noten, eieren, mager rundvlees en groenten zoals ui, knoflook, bieslook, spinazie en prei. Daarnaast is phytoplankton een geweldige bron van zwavel (zie ook het hoofdstuk over phytoplankton).
Reactie plaatsen