Jouw eerste vegangerecht in het nieuwe jaar

Jouw eerste vegangerecht in het nieuwe jaar

Ieder jaar verzinnen we goede voornemens die we steevast ergens in januari breken. Omdat ze té ambitieus zijn, of het alternatief is nou eenmaal aantrekkelijker. Minder vlees eten, of helemaal geen vlees meer eten, staat voor veel mensen op het lijstje, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Helemaal geen dierlijke producten meer is een nog grotere uitdaging. We helpen je op weg met het eerste vegan menu in 2020, dat niet alleen heel gezond en veganistisch is, maar vooral ook heel lekker. Oh ja, ze zijn ook nog eens heel eenvoudig om te bereiden, zo heb je geen enkel excuus meer om restjes oliebol en bitterbal naar binnen te werken!

Voorgerecht vegan menu: Pompoensoep met kokosmelk

Pompoenen zijn niet alleen leuk voor Halloween, ze zijn ook reuze lekker en voedzaam! Met deze soep maak je een goede start in 2020!
  1. Neem een pompoen (geschikt voor consumptie, geen decoratie pompoen), snijd deze in schijven, verwijder de pitten, draden en schil en snijd er blokjes van.
  2. Maak een groentebouillon, precies zo ingewikkeld of eenvoudig als jij dat wilt. Met verse groenten, uit een pot, bouillon pasta of een blokje. Wij oordelen niet… Maak de bouillon niet te sterk.
  3. De pompoenblokjes kook je in de bouillon (de pompoen precies ondergedompeld maar niet teveel water) tot de blokjes helemaal zacht zijn.
  4. Daarna mag het vuur uit en kun je het geheel pureren met een staafmixer (let op spatten!).
  5. Voeg Thaise kokosmelk toe (vloeibaar en romig, zonder blokjes, lijkt op kookroom) en meng het geheel tot een romige soep.
  6. Snijd enkele verse chilipepers toe voor een pittig accent en genieten maar!

Hoofdgerecht vegan menu: Maïs tortillas met vega gehakt en gesmolten kaas

Veganistisch eten en een glutenvrij dieet gaan opvallend vaak samen. Hoewel in maïs wel degelijk gluten aanwezig zijn, betreft het een andere chemische samenstelling die niet dezelfde allergische reactie tot stand brengt. Vandaar de keuze voor maïs tortilla’s.
  1. We beginnen met een uitje fruiten in een beetje olie, dan voegen we vegan rul gebakken gehakt toe en gepelde tomaten uit blik in stukjes. Breng het geheel naar wens op smaak met wat zout, peper, knoflook of chili vlokken.
  2. Snijd een rode en een groene paprika in dunne strips, die laten we helemaal rauw.
  3. Verwarm de tortilla’s (uit de winkel, het deeg hoef je vandaag niet zelf te maken) in een grote, vlakke pan en draai een keer om. Dus niet in de magnetron!
  4. Leg wat verse krulsla op de tortilla’s, daar mag het mengsel overheen (zorg dat het niet te vochtig is), en sprenkel er veganistische ‘Parmezaanse’ kaas overheen. Daarna mag er nog wat paprika overheen en je hebt een heerlijk hoofdgerecht!

Nagerecht vegan menu: Bananen ijs met verse vruchten

IJs maken van bananen is zo eenvoudig dat het lijkt op valsspelen...
  1. Snijd enkele geschilde bananen in schijfjes, doe ze in een diepvrieszak en vries ze in.
  2. Haal ze weer eruit en laat ze een klein beetje ontdooien maar niet helemaal.
  3. Doe ze in een blender en wacht tot het bananenijs is geworden.
  4. Neem vruchten zoals aardbeien, frambozen of bessen, als ze relatief groot zijn hak je ze in stukjes en je legt een flinke eetlepel naast het bolletje ijs.
  5. Doe er een takje munt op voor een fris tintje en als decoratie.
 
Bon appetit!
 
Wat … geen milliliters, schepjes of grammen? Nee, lekker koken is experimenteren en proeven. Deze gerechten worden gemaakt met een minimum aan ingrediënten om je te motiveren én uit te dagen. Zo bereid je een persoonlijk menu waar je trots op kunt zijn!
arrow_drop_up arrow_drop_down