Belangrijke supplementen voor vegans

Belangrijke supplementen voor vegans

Wanneer er een tekort is aan specifieke producten in de winkel, zijn dit vaak als eerste de verswaren. Denk aan groente en fruit, zeker wanneer ze buiten het seizoen zijn en voornamelijk in verre landen verbouwd worden. Dit kan met name impact hebben op het dieet van vegans, waar juist veel verse groenten en fruit in gebruikt worden. Hoewel je met een gebalanceerd dieet ver kunt komen, zul je soms toch moeten grijpen naar supplementen. Maar welke supplementen heb je nodig, welke kun je beter links laten liggen, en hoe weet je of een voedingssupplement vegan is?

Niet alle voedingssupplementen zijn vegan

Dat visolie of calcium tabletten van koemelk niet vegan zijn, dat snapt iedereen. Maar in pillen wordt vaak gebruik gemaakt van glucose of gelatine, die kun je dus beter laten liggen. Vaak zullen producten in poedervorm de logische keuze zijn, controleer wel even of er vermeld wordt op het label of het product vegan is. Je kunt ook op de website van het desbetreffende merk kijken. Winkelpersoneel zal dit lang niet altijd met zekerheid kunnen bepalen.

langrijke supplementen voor vegan

Heb je echt supplementen nodig?

Als je een gevarieerd eetpatroon hebt, dan heb je in principe geen extra stoffen nodig. Maar met name groepen met een allergie of met een afwijkend dieet zoals veganisten komen soms wat essentiële bouwstoffen tekort. Ook in bepaalde levensfasen zoals tijdens de zwangerschap heeft je lichaam extra stoffen nodig die je niet zomaar eventjes erbij kunt eten. De stoffen die vegans niet altijd voldoende binnen krijgen zijn:

  1. Vitamine B12
  2. Vitamine D
  3. Omega-3 vetzuren
  4. Jodium
  5. Ijzer
  6. Calcium
  7. Zink

Standaard pillen zijn waarschijnlijk niet voor jou

Als je denkt met een multi-vitamine pilletje klaar te zijn, dan heb je het mis. Veganisten eten doorgaans relatief veel verse groente en fruit, waar precies de bouwstoffen in zitten die in multi-vitamine pillen aanwezig zijn. De stoffen die je misschien tekort komt zitten dus niet in deze alles-in-één supplementen. Stoffen die veel voorkomen in zuivel, vlees en vis heb je wel extra nodig, zoals Vitamine B12, B6, Omega-3 en ijzer. Je zult vooral voedingssupplementen met extra mineralen nodig hebben. Vaak heb je hier slechts heel beperkte concentraties van nodig, maar ze zijn wel degelijk van belang.

Is vers altijd beter?

In principe is een gebalanceerd dieet met verse producten het beste, omdat je daarmee niet alleen veel voedingsstoffen, maar ook direct veel vocht binnenkrijgt. In een pil of een druppeltje zit weinig water, en voldoende drinken is juist heel erg belangrijk voor een gezond lichaam. Daarnaast kunnen de concentraties per product verschillen. Iedere tomaat heeft bijvoorbeeld een iets afwijkende voedingswaarde. Hoewel vers in principe de voorkeur heeft, kunnen supplementen wel wat extra ondersteuning bieden.

Kun je teveel binnenkrijgen?

Veel bouwstoffen in supplementen kun je niet gauw teveel innemen, een overschot gaat gewoon door de urine of ontlasting weer naar buiten toe. Als je niet zeker bent kun je het beste even contact opnemen met een voedingsdeskundige. Wanneer je klachten krijgt na het innemen van supplementen moet je direct stoppen en contact opnemen met de huisarts.
arrow_drop_up arrow_drop_down