9 tekenen van een vitamine-D tekort
9 tekenen van een vitamine-D tekort
24 juni 2016 

9 tekenen van een vitamine-D tekort

Vitamine D is enorm belangrijk voor het lichaam en toch zijn er wereldwijd veel mensen (naar schatting 85%), die -zonder het te weten- een enorm vitamine-D tekort hebben. Vitamine D zorgt voor een goede opname van calcium en andere voedingsstoffen uit de voeding en is dus heel goed voor botten en tanden. Verder is het goed voor onder andere spierfuncties, hersenfuncties en het immuunsysteem.

  1. vitamine-D tekortChronisch energietekort – Bij een te laag niveau vitamine-D heeft een mens al snel een tekort aan energie. Ook is er vaak een gevoel van slaperigheid overdag.
  2. Pijnlijke spieren/ gewrichten – Doordat bij vitamine-D tekort botweefsel afname plaats vindt, krijg je vaak pijnlijke (en zwakke) spieren, botten en gewrichten.
  3. Bloedend tandvlees – Een te laag niveau vitamine-D kan opgezwollen en zelfs bloedend tandvlees veroorzaken.
  4. Geestelijke gesteldheid – Vitamine-D speelt een grote rol bij de aanmaak van serotonine (the feel good hormoon). Een gebrek kan resulteren in mood swings en zelfs stress en angstaanvallen.
  5. Overgewicht – Vitamine D is een in vet oplosbare vitamine, opgeslagen in onze vetcellen. Gewichtstoename zou dus kunnen duiden op een vitamine-D tekort.
  6. Extreem zwetend hoofd – Volgens Dr. Holick, een expert op het gebied van vitamine-D tekort, is een van de eerste tekenen extreem zweten aan het hoofd.
  7. Hoge bloeddruk – Vitamine-D is enorm belangrijk voor het hart, een tekort kan resulteren in een verhoogde bloeddruk.
  8. Maag- en darmproblemen – Mensen die worstelen met vetopname (zoals bijvoorbeeld ziekte van Crohn, coeliakie en niet-coeliakie gluten gevoeligheid, en inflammatoire darmziekte), kunnen lagere vitamine D-niveaus hebben.
  9. Chronische pijnen – Als je vaak last van pijn hebt, kan dit ook duiden op een vitamine-D tekort.

Bij het lezen van de hierboven genoemde tekenen, krijg je al een idee wat een vitamine-D tekort allemaal kan veroorzaken. Maar daarnaast zijn er nog veel meer mogelijke -en al dan niet ergere- gevolgen van een tekort. Deze zijn onder andere:

  • Hart- en vaatziekten – Het kan o.a. aderverkalking, hartaanval en een beroerte veroorzaken.
  • Auto-immuunziekten – Vitamine D versterkt het immuunsysteem. Een tekort kan dus verschillende auto-immuunziekten veroorzaken, zoals multiple sclerose en inflammatoire darmziekte. Een verzwakt immuunsysteem verhoogt natuurlijk ook de kans op ziektes als griep.
  • Diabetes – Een vitamine-D tekort kan mogelijk de kans op diabetes vergroten. Bij een studie in Finland, werden 10.000 kinderen dagelijks 2000 eenheden vitamine-D toegediend. Zij werden 31 jaar lang gevolgd en bij allen werd de kans op diabetes type 1 met 80% verkleind!
  • Depressie en schizofrenie – Zoals in de 9 tekenen al genoemd, kan het moodswings veroorzaken, maar een tekort aan vitamine-D zou zelfs een flinke depressie en schizofrenie kunnen veroorzaken.
  • Astma – Een vitamine-D tekort wordt gelinkt aan verhoogde kans op astma.
  • Kanker – Hoewel een tekort aan vitamine-D veel vaker gelinkt wordt aan bovenstaande kwalen, zijn er steeds meer signalen, dat er ook een verband zou zijn met vele soorten kanker.

Als je het vermoeden hebt, dat je bij de geschatte 85% van deze wereld hoort, die een vitamine-D tekort heeft hoort, is het verstandig om dit, via een bloedtest te laten meten door je huisarts. Op deze manier weet je zeker of het goed zit of niet.

In de meeste voeding zelf zit geen vitamine-D. Het zit wel in vette vissoorten, maar ook van vis wil je niet te veel eten, aangezien de meeste vis vervuild is en dus ook niet gezond meer is. In Nederland wordt vitamine-D aan margarine e.d. toegevoegd, maar dit zijn juist weer de ongezonde producten, die we willen vermijden. De beste manier om vitamine-D aan te vullen is via de zon en voedingssupplementen. De zon is de belangrijkste bron voor vitamine-D, ongeveer 2/3e van wat je dagelijks nodig hebt, wordt op deze manier aangemaakt. Maar vaak schijnt de zon niet, of hebben we geen tijd om zonlicht te tanken, dus blijft over de supplementen. Let wel op, dat je de juiste vitamine-D supplementen aanschaft. De meeste zogenaamde vitaminepilletjes, die je bij de drogist koopt, zijn vaak chemisch of werken simpelweg niet. De beste vorm is een biologische, vitamine-D3 (cholecalciferol) in vloeibare vorm of capsules. Deze is beter opneembaar.

Over de schrijver
Al jaren verdiept Ben zich in gezondheid en dan met name ook de gevaren van deze tijd. Denk aan gebruik van pesticides, GMO, verborgen suikers, E nummers etc. Hierdoor is Ben een hobbykok in de natuurvoeding geworden, is hij actief met moestuinieren en heeft hij de kennis en ervaring die hij opdeed een zeer positieve draai weten te geven!
Reactie plaatsen