9 Redenen om walnoten te eten
9 Redenen om walnoten te eten
12 januari 2016 

9 Redenen om walnoten te eten

Met walnoot of okkernoot wordt meestal gedoeld op de vrucht van de gewone walnoten- of okkernotenboom (Juglans regia). De vrucht wordt omgeven door een harde, tweedelige schaal, de dop. Tijdens de groei aan de boom is ze ook nog beschermd door een stevige groene bolster die bij de rijping open barst. De naam walnoot betekent oorspronkelijk vreemde, ofwel niet-Germaanse noot. Walnoten bevatten met name de de mineralen fosfor, magnesium, zink, ijzer en kalium. Ook zijn ze een bron van vitamine B1, gamma-tocoferol (een vorm van vitamine E) en foliumzuur. Dit maakt ze enorm gezond en bovendien zijn ze erg lekker!

1. Afvallen

Walnoten zijn rijk aan eiwit en vezels en hebben een hoog (gezond) vetgehalte. Het eten van walnoten geeft je daarom voor langere tijd een vol gevoel.

2. Diabetes

Onderzoek heeft aangetoond, dat het regelmatig eten van walnoten, het risico op diabetes verkleind. Ook kunnen diabetes patiënten ze zonder probleem dagelijks eten, dankzij het hoge onverzadigde vetgehalte.

3. Goed voor de hersenen

Onze hersenen worden de hele dag door gebruikt en daarom is het belangrijk om deze goed te voeden. Hersenen voeden doe je vooral met omega 3-vetzuren en B-vitaminen. Walnoten zitten vol met beide. Misschien is het daarom, dat ze zoveel op hersenen lijken?

4. Cholesterol en hoge bloeddruk

Onderzoek heeft aangetoond, dat het eten van walnoten het slechte cholesterolgehalte (LDL) verlaagt en het goede cholesterolgehalte (HDL) verhoogt. Ook dit is te danken aan het omega 3-vetzuur ALA . Tevens verlaagt het , dankzij de vetzuren, het risico op hoge bloeddruk.

5. Stofwisseling

Mede dankzij de vele mineralen, maar ook de vetzuren en vitaminen, zijn walnoten zeer goed voor de stofwisseling.

6. Anti-Kanker

Onderzoek heeft aangetoond, dat de verschillende bestandsdelen van walnoten een zeer goede preventieve werking tegen kanker hebben.

7. Goede nachtrust

Ze bevatten het hormoon melatonine, wat bijdraagt aan een goede nachtrust.

8. Bevordert de kwaliteit van sperma

Dankzij het hoge gehalte onverzadigde vetzuren, zijn ze enorm goed voor de kwaliteit van sperma. Lees hier het onderzoek onder 117 gezonde mannen.

9. Sterke botten

De vetzuren in walnoten zorgen voor een betere opname van calcium. Dit draagt bij aan sterke botten.

Deel dit artikel zo veel mogelijk. Heb je vragen of opmerkingen naar aanleiding van dit artikel? Laat een reactie achter!

Over de schrijver
Laura is initiatiefnemer van deze website, schrijft blogs en maakt video's. Zij doet als levensgenieter niets liever dan haar passie voor een geweldig en gezond leven te delen en vooral ook om uit te dragen dat die 2 prima samen gaan ;). Laura eet al ruim 12 jaar vegetarisch en steeds vaker veganistisch, heeft veel ervaring met afvallen, het elimineren van E-nummers en overstappen op echte voeding en is Superfood Expert. Daarnaast volgde zij een coachingsopleiding NLP Practicioner en volgde zij de studie Natuurvoedingsadviseur.
Reactie plaatsen