8 Redenen om bieten te eten
8 Redenen om bieten te eten

Bieten zijn een zeer oude, zelfs prehistorische groente, die in Noord – Afrika, Azië en Europa groeide. Aanvankelijk at men enkel de groene bladeren van de biet, pas in de tijd van het Romeinse rijk begon men de roodgekleurde wortel ervan, ook te eten.


Rode bieten bevatten veel unieke voedingsstoffen en zijn daarom zeer gezond om te eten. Ze bevatten echter het hoogste suikergehalte van alle groenten en daardoor bevatten ze dus veel koolhydraten. Toch is het wel veilig om ze aantal keer per week te eten (geldt niet voor hun bladeren, die kan je eten zo vaak je wilt) en zoals gezegd, enorm gezond ook.

1. Rijk aan vezels en voedingstoffen

Bieten bevatten veel vezels, een hoog gehalte immuun versterkende vitamine C en essentiële mineralen, zoals kalium (voor gezonde zenuwen en spieren), mangaan (goed voor botten, lever, nieren en pancreas). Daarnaast bevatten ze ook vitamine B11 of foliumzuur, wat het risico op aangeboren afwijking vermindert.

2. Bieten verhogen het uithoudingsvermogen

Onderzoek heeft aangetoond, dat mensen die voor het sporten bietensap dronken, het langer vol hielden. Dit komt door nitraten die in bieten zitten, die in het lichaam worden omgezet in stikstofmonoxide. Het verlaagt het zuurstofverbruik bij lage inspanningen en tolereert hoge inspanningen makkelijker.

3. Bieten verlagen de bloeddruk

Mensen die last hebben van een hoge bloeddruk, kan ik aanraden bietensap te drinken. Studies hebben aangetoond, dat het drinken ervan, de bloeddruk met 4 tot 5 punten kan verlagen en dat binnen enkele uren! Ook dit is waarschijnlijk te danken aan de nitraten in bieten. De stikstofmonoxide waarin het wordt omgezet, helpen de aderen te ontspannen en verwijden, waardoor de doorbloeding verbetert en de bloeddruk daalt.

4. Ontstekingsremmende werking

Bieten zijn een unieke bron van betaïne, een voedingsstof die cellen, proteïnen en enzymen helpt beschermen. Daarnaast beschermt het organen, verbetert het vasculaire risicofactoren en helpt het een groot aantal chronische ziekten voorkomen.

5. Detox

De betalainen in bieten helpen bij ontgifting (detox). Deze stof is namelijk in staat zich te binden met de moleculen van afvalstoffen om ze vervolgens af te voeren. Bieten staan daarom voornamelijk bekend voor het ontgiften van de lever en het bloed.

6. Anti-kanker

Bieten zijn rijk aan krachtige antioxidanten (fytonutriënten) en de stof betacyaninen, waar de biet zijn donker rode kleur aan dankt. Onderzoek van de Howard universiteit in Washington heeft aangetoond, dat bieten-extract de vorming van tumoren bij borst- en prostaatkanker tegen gaat, wanneer toegevoegd in drinkwater.

7. Bietenblad

Hoewel de meeste mensen het blad van de biet vaak weggooien, niet wetende dat dit het gezondste deel van de biet is. Ze bevatten behalve de belangrijke voedingsstoffen als eiwitten, fosfor, zink, vitamine B6, magnesium, kalium, koper en mangaan, ook aanzienlijke hoeveelheden vitamine A, vitamine C, calcium en ijzer. Ze bevatten zelfs meer ijzer dan spinazie! Ze helpen o.a. tegen osteoporose, Alzheimer en versterken het immuunsysteem door de productie van antilichamen en witte bloedcellen te stimuleren.

8. Silica

Bieten bevatten de stof silica, die stimulerend is voor de productie van haar en nagels. Ook is het enorm goed voor de huid. Silica versterkt ook boten, pezen en bindweefsel.

Vragen of opmerkingen naar aanleiding van dit artikel? Laat een reactie achter!

Over de schrijver
Laura is initiatiefnemer van deze website, schrijft blogs en maakt video's. Zij doet als levensgenieter niets liever dan haar passie voor een geweldig en gezond leven te delen en vooral ook om uit te dragen dat die 2 prima samen gaan ;). Laura eet al ruim 12 jaar vegetarisch en steeds vaker veganistisch, heeft veel ervaring met afvallen, het elimineren van E-nummers en overstappen op echte voeding en is Superfood Expert. Daarnaast volgde zij een coachingsopleiding NLP Practicioner en volgde zij de studie Natuurvoedingsadviseur.
Reactie plaatsen