Vegan trends voor 2020
Er zijn geluiden te horen dat 2020 het jaar is van de “Vegan Revolutie”. Nou kunnen we ons herinneren dat hetzelfde gezegd werd in 2019, 2018 etc. Met andere woorden; het lijkt binnen de vegan gemeenschap wellicht dat iedereen overstapt naar een plantaardig dieet, maar dat is niet de werkelijkheid. Je kunt beter spreken van een “Vegan Evolutie” die in 2020 plaatsvindt. Want er gaat wel degelijk veel veranderen dit jaar. Hier zijn 14 vegan trends voor 2020 die ook buiten ons kringetje duidelijk zichtbaar zijn.
1. “V” staat niet meer voor Vies
Een groene “V” op de verpakking was voor velen niet zozeer een aanprijzing, maar juist een waarschuwing. “Die vieze vega troep komt er bij mij niet in!”. De vega weken bij de Albert Heijn in 2019 waren geen doorslaand succes, de gratis tegoed actie voor boodschappen werd zelfs verlengd omdat er te weinig gebruik van werd gemaakt. We verwachten in 2020 een domino effect van mensen die voor het eerst een vegan product proeven, en ontdekken dat de kwaliteit enorm is toegenomen. We gaan van “Vies” naar “Verrukkelijk”!
2. Meer keuze in de supermarkt
Je hoeft niet meer naar reformwinkels, boerderijen en andere speciaalzaken om je dagelijkse boodschappen te doen als vegetariër of veganist. Steeds meer supermarkten hebben verantwoorde producten in de schappen liggen naast het standaard assortiment, en vaak ook tegen scherpe prijzen. Webshops bieden ook een ruim assortiment aan heerlijke producten die aan huis worden bezorgd. Met name online kun je direct of bijna direct van de producent bestellen. Denk aan lokale tuinders. Zo wordt de drempel om verantwoord te eten nog lager.
3. Groter aanbod in maaltijden
We zien bovenstaande trend ook terug in maaltijden, bijvoorbeeld maaltijdpakketten met alle ingrediënten voor een heerlijke verse maaltijd die je zelf in een handomdraai kunt bereiden. Zo blijf je niet met halve winterpenen of avocado’s in de koelkast zitten omdat je slechts de helft nodig hebt voor een recept. Bedrijven als Ekomenu en Veganbox leveren maaltijdboxen aan huis met een vegan keurmerk. Bij HelloFresh is dit (nog) niet mogelijk, je kunt wel je eigen menu samenstellen.
4. Deeg kneden met bloem
Zelf gerechten maken met meel wordt steeds populairder. Die kan van vele soorten granen worden gemaakt, maar ook van rijst of tapioca. Zo kun je verse producten maken met de juiste verhouding aan koolhydraten, eiwitten en vezels. Met alleen salades kom je de dag niet door zonder honger, geniet ook van producten met bloem of bij voorkeur meel.
5. Fast Food for Vegans
Steeds meer populaire Fast Food ketens zetten plantaardige producten op het menu. Naast frietjes en salades zijn er nep-kip burgers bij de KFC, nep-rundvlees burgers bij de Burger King en echte groenteburgers bij de McDonalds’. Het zijn niet altijd vegan producten, en er wordt soms gegrild op bakplaten waar ook vlees op ligt. Toch is het een begin, en kunnen veganisten zich binnenkort ook volproppen met een vette hap. Dan zijn we eindelijk van het clichébeeld van die magere veganisten verlost.
6. Vegan ijs wordt lekker
Ijs met koemelk is een product waar vegans nog regelmatig hun principes voor aan de kant zetten. Producten zonder melk smaken ergens tussen “ok” en “waar is de wc?” Eclipse Foods uit de Verenigde Staten denkt met hun mix van maïsmeel, aardappelmeel, cassave, haver, olie, rietsuiker en water een ijsje gemaakt te hebben die nog romiger smaakt dan een normaal ijsje. We moeten wel even wachten voor deze koude traktatie hier te koop is, tot die tijd kunnen we genieten van een Ikea aardbeienijsje die vegan vriendelijk is, nu ook inclusief het hoorntje! Ook hun vega hotdog is geheel plantaardig van samenstelling.
7. Ook de verpakking telt
Steeds meer fabrikanten letten op de samenstelling van de verpakking. Het gaat namelijk niet alleen om de inhoud, want er worden flink wat dierlijke producten in verpakkingen verwerkt waaronder de inkt. Ook wat betreft duurzaamheid zijn er flinke stappen genomen met biologisch afbreekbare verpakkingen en hergebruikte grondstoffen.
8. Zonder vlees wordt een lucratief business model
Het merk “De Vegetarische Slager” in nu in handen van Unilever, met als gevolg ook een vegetarische rookworst van Unox. Steeds meer grote merken komen met vega producten op de markt, wat aangeeft dat er geld zit in deze doelgroep. Dat is ook eigenlijk de doorbraak waar we op zaten te wachten; iedereen die eet is nu de doelgroep. Een veganist eet geen dierlijke producten, maar een alleseter zal graag een vegan product kopen wanneer dit lekker smaakt of een scherpe prijs heeft. Nestlé nam Sweet Earth over en Danone heeft WhiteWave Foods Inc. opgekocht, en dat doen ze niet uit liefdadigheid. Er zit geld in duurzame voeding.
9. Duurzame landbouw is de oplossing
Bio-cyclische agricultuur staat voor voor plantaardige biologische landbouw. Daarbij wordt fruit en groente verbouwd op basis van plantaardige meststoffen en gewassen die de bodem rijk maken aan voeding, of zorgen voor een betere bodemstructuur. Het is wat experimenteren en geduld uitoefenen, toch stappen steeds meer boeren over op duurzame landbouw. Dit kan ook een oplossing zijn voor Nederlandse boeren die door de strenge regelgeving niet meer hun normale werkzaamheden kunnen uitvoeren.
10. Beter dieet voor kinderen
Kan een kind veganistisch opgevoed worden? We zijn van een “nee” naar “misschien” naar een voorzichtig “ja” gegaan, mede dankzij goede voorlichting en betere producten voor kinderen. Ouders zullen wel onderzoek moeten verrichten en professionals in moeten schakelen, want een puur plantaardig dieet voor opgroeiende kinderen is niet vanzelfsprekend. Omdat veel diëtisten gelukkig met hun tijd meegaan kunnen ze ook deze doelgroep onderbouwde informatie bieden.
11. Snacken in plaats van grote maaltijden
Dit is een trend voor 2020 die verder reikt dan veganisten, toch mag het genoemd worden. Er wordt namelijk steeds meer verantwoord gesnackt, en steeds minder vaak 3x per dag een grote maaltijd genuttigd. Dit heeft zeker impact op een plantaardig dieet, waarbij je doorgaans minder verzadigd raakt dan bij het eten van dierlijke producten. Als vaker per dag eten meer ingeburgerd raakt (zoals in andere delen van de wereld heel normaal is), dan kan een veganist beter meedraaien met een standaard daginvulling.
12. Laboratorium vlees heeft de toekomst
In welke mate laboratorium vlees vegetarisch of vegan genoemd kan worden staat ter discussie, omdat de ‘starter’ van een dier afkomstig is. Toch zit er toekomst in vlees uit het laboratorium. Het kan namelijk op termijn de smaak, textuur én voedingswaarde leveren van normaal vlees. En dat zonder dieren te doden of onnodig veel energie en grondstoffen te verbruiken.
13. Taal gaat veranderen
Er is in Nederland kritiek geuit op de merknaam “Vegetarische Slager” omdat ze niets slachten. Daarbij wordt voorbijgegaan aan het feit dat er ook olieslagers, touwslagers en koperslagers bestaan. “Slagen” staat namelijk voor “slaan”, niet slachten. Ambachtslieden “sloegen” materialen … en dieren. De Britse acteur, auteur en intellectueel Stephen Fry vind dat ‘sojamelk’ ook melk genoemd mag worden, net zoals ‘pindakaas’ wat ook geen kaas bevat. De omslag naar vega producten zal ook invloed hebben op de taal. Een ‘hamburger’ wordt bijvoorbeeld niet gemaakt van ham, maar is een verwijzing naar de stad Hamburg in Duitsland.
14. Vegan trends voor 2020
In drie jaar tijd is het aantal mensen dat zich ‘veganist’ noemt met 600% gestegen in de Verenigde Staten. In Engeland is dat 350% in de laatste tien jaar. “Veganism” was de internet zoek trend van 2017 in Canada. In China adviseert de regering hun bevolking om de consumptie van vlees met de helft te verminderen. Daarom spreken we niet van een revolutie, maar een stap-voor-stap omwenteling van de wijze waarop we denken over voeding en een vegan leefstijl.