Sambal
arrow_drop_up arrow_drop_down
Sambal

Sambal

Wat veel mensen niet weten, is dat pepers veel gezonde stoffen bevatten. Zo zit er in de gewone rode peper bijvoorbeeld veel caroteen, vitamine C (meer dan in citroenen zelfs), vitamine B3 en B6, vitamine K en de mineralen Kalium, Calcium,  Magnesium en IJzer. Hier een basis recept om sambal te maken. De scherpte van een peper wordt bepaald door de hoeveelheid capsaïcine deze bevat. Welke peper je gebruiken wilt is natuurlijk aan je zelf. Op deze pagina kun je een overzicht (de zogenaamde scovilleschaal) zien van welke pepers het heetst zijn, zodat je wat makkelijker kunt beslissen welke goed bij je past.

Oorsprong van sambal

Sambal werd voor het eerst gemaakt door mensen in Indonesië. Het woord sambal is dan ook een Indonesische benaming. Echter werden de pepers die hiervoor gebruikt werden, door Portugese zeevaarders vanuit Zuid- Amerika naar Europa en Azië gebracht. Er zijn vele soorten tegenwoordig, die wereldwijd in verschillende landen gemaakt worden, met gebruik van verschillende pepers. Er zijn allerlei varianten waarbij ook azijn, gebakken uien, gefermenteerde garnalen (trassi), vruchtensap, suiker en allerlei specerijen toegevoegd worden. Zo heeft elk land zijn eigen versie, met gebruik van verschillende  ingrediënten. Van de Indonesische sambal en de Surinaamse versie, tot de rode pepersaus (tabasco) in Mexico. Hier volgt een eenvoudig recept om zelf lekkere sambal te maken.

Benodigdheden:

sambal 200 gram pepers ( soort naar keuze) 1 ui fijngesneden Klein scheutje zonnebloemolie 1 El. citroensap 1 Tl. zout Vijzel

Bereiding:

Snijd de pepers (persoonlijk neem ik madame Jeanette pepers, puur omdat de smaak lekker is) en de ui in fijne stukjes en stop ze samen met het citroensap in de vijzel. Stamp het geheel fijn, totdat er een mooie massa ontstaat. Verwarm de olie in een pan (niet te heet). Stop de sambal in een glazen potje en giet de olie erbij. Nyan switi!
Reactie plaatsen
We use cookies